مأموریت گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب تمدیدشد

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در ژنو روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین، مأموریت گزارشگر ویژه خود در امور ایران را تمدید کرد.

این شورا در پنجاه و پنجمین نشست خود همچنین با تمدید مأموریت کمیته حقیقت‌یاب این سازمان در خصوص سرکوب معترضان در جنبش «زن، زندگی، آزادی» موافقت کرد.

پیش‌نویس قطعنامه تمدید مأموریت کمیته و گزارشگر ویژه از جمله با همکاری آلمان و آمریکا به نشست شورا ارائه شده بود.

۲۴ کشور عضو شورا به قطعنامه تمدید مأموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه و ادامه کار کمیته حقیقت‌یاب رأی موافق دادند، هشت کشور مخالف بودند، در حالی که رأی ۱۵ کشور عضو شورا ممتنع بود.

کشورهای مخالف سودان، ویتنام، اندونزی، اریتره، الجزایر، بوروندی، چین و کوبا بودند، که شماری از آن‌ها مانند سودان، اریتره و چین خود نیز در مظان اتهام نقض گسترده حقوق بشر مردم کشورشان هستند.

امارات متحده عربی، قطر، کویت، مالزی و هند در میان ۱۵ کشوری بودند که رأی ممتنع دادند.

آمریکا، فرانسه، آلمان و سایر متحدان بلوک غرب همراه با کشورهایی که دولت آن‌ها به تازگی علیه جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های جهانی رأی می‌دهند، مانند شیلی و آرژانتین، از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و ادامه کار کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی سرکوب معترضان پس از مرگ مهسا امینی، حمایت کردند.

قطعنامه تصویب شده دولت ایران را ملزم می‌کند با جاوید رحمان و قضات کمیته حقیقت‌یاب همکاری کامل کرده و در دسترسی آن‌ها به اطلاعات مورد نیاز برای انجام مأموریت محوله به آن‌ها سنگ‌اندازی نکند.

این قطعنامه تأکید دارد که قضات تعیین شده از سوی شورای حقوق بشر برای کمیته حقیقت‌یاب به زمان بیشتری برای بررسی سرکوب معترضان در رویددادهای پس از شهریور سال ۱۴۰۱ نیاز دارند.

نماینده بلژیک در نشست شورای حقوق بشر به عنوان نماینده بلوک کشورهای اتحادیه اروپا گفت وضعیت حقوق بشر در ایران به‌شدت نگران‌کننده است و ایران باید از اذیت و آزار سیستماتیک زنان دست بکشد.

نماینده آمریکا در این اجلاس با بیان واژگان «زن، زندگی، آزادی»، تأکید کرد که دولت واشینگتن در کنار مردم ایران ایستاده است.

هیئت نمایندگی ایران در نشست شورای حقوق بشر با تمسخر قطعنامه در ارتباط با ایران گفت در شرایطی که جنگ غزه در جریان است و اسرائیل مرتکب «جنایات گسترده» شده، شورا ایران را که حامی فلسطینیان مظلوم است، محکوم می‌کند.

ده‌ها تن از گزارشگران، کارشناسان و کمیسران کنونی و پیشین حقوق بشر سازمان ملل در روزهای گذشته خواهان تمدید مأموریت جاوید رحمان و کمیته حقیقت‌یاب شده بودند. سازمان عفو بین‌الملل نیز بر لزوم ادامه کار گزارشگر ویژه و کمیته حقیقت‌یاب در ارتباط با ایران تأکید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران هرگز به آقای رحمان که شش سال است گزارشگر ویژه سازمان ملل در امورایران است، اجازه سفر به کشور را نداده است.

گزارش‌های تهیه شده سالانه یا دوره‌ای از سوی گزارشگر ویژه، دولت‌های غربی مانند آمریکا و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر حاکی از ادامه سرکوب گسترده در ایران در عرصه‌های مختلف است.

عفو بین‌الملل این هفته گزارش داد در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۸۵۳ تن در ایران اعدام شده‌اند، ۴۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن، که این سازمان دلیل آن را ناشی از تلاش حکومت ایران برای گسترش هراس و وحشت در میان مردم نسبت به عواقب اعتراض علیه رژیم دانست.

رادیو فردا

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *