معروف ترین چهره اپوزیسیون روسیه الکسی ناوالنی در زندان درگذشت

شرایط مرگ الکسی ناوالنی، چهره برجسته مخالف رژیم روسیه باید به صورت مستقل بررسی شود.

مانند بسیاری از منتقدان برجسته کرملین، الکسی ناوالنی جان خود را به خاطر نبرد بی باکانه خود علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور کنونی روسیه از دست داد. مشهورترین زندانی سیاسی این کشور روز جمعه 16 فوریه در سن 47 سالگی در تبعید گاه بدنام IK-3 در شمال سیبری درگذشت. علت دقیق مرگ در حال حاضر مشخص نیست و تحقیقات مستقل در مورد مرگ بعید به نظر میرسد.

آقای ناوالنی که در سال 2020 توسط دستگاه امنیتی روسیه مسموم شده بود، یکی از شدیدترین منتقدان رژیم پوتین بود. پس از معالجه در برلین، داوطلبانه به روسیه بازگشت و دوباره به زندان افتاد. او که از جمله به افراط گرایی محکوم شده بود، سال‌ها حبس را در تبعد گاه های مختلف به مجازات گذراند. ناوالنی در گذشته موارد فساد در روسیه را علنی کرده، و چندین تظاهرات علیه پوتین ترتیب داده بود. ولی جنبش سیاسی او سرکوب و ممنوع شد. نزدیکترین یاران او به زندان افتادند یا مجبور به ترک روسیه شدند.

بستگان آقای ناوالنی ماه ها هشدار می دادند که وضعیت سلامتی او به دلیل شرایط سخت زندان دائما بدتر می شود. تصاویری از جلسات دادگاه که او از طریق ویدئو از زندان در آن حضور داشت، او را در ماه های اخیر به شدت لاغر نشان می داد. ناوالنی علیرغم شکایت هایش، از درمان موثر پزشکی محروم شد. فعالان حقوق بشر دستگاه حکومت روسیه را به قتل او متهم می کنند. تاکنون بیش از 400 نفر در سراسر کشور در مراسم عزاداری او دستگیر شده اند و حتی گل گذاری به یاد او ممنوع شده است. حکومت روسیه بارها از خشونت علیه مخالفان استفاده کرده و سال هاست که اجازه اعتراض در کشور داده نمی شود.

دولت ها و گروه های حقوق بشر در سراسر جهان از مرگ ناوالنی شوکه شده اند و بر مسئولیت ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این قتل حکومتی تاکید می کنند.

مرگ ناگهانی این مخالف پس از حضور در دادگاه به طور مرموز، شباهت هایی به مرگ زندانیان ایرانی در سال گذشته در ایران را دارد. به مراتب دیده شده که جوانان در ایران نیز پس از آزادی از زندان دست به خودکشی زده اند، که نشان دهنده سوء مصرف داروهای روانگردان در زندان یا مصرف عمدی مواد غیر مجاز است. در ایران نیز سال هاست که اعتراضات ممنوع و تجمعات عزاداری سرکوب میشود.

این شباهت ها نه تنها نشانه نزدیکی سیاسی و اقتصادی ایران با روسیه در دوران حکومت پوتین است، بلکه نقض آشکار حقوق بشر در زندان ها نیز نشان دهنده نزدیکی بین این رژیم های خشن در روش های سرکوب مخالفانشان میباشد.

ما به عنوان گروه های مدافع حقوق بشر، خواستار تحقیقات مستقل فوری در مورد علت مرگ الکسی ناوالنی در اسارت هستیم.

روفسور سیروس میرزایی
گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر

 دکتر بهروز بیات                       
جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ اتریش

Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *