نامه به ریاست کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل – ژنو

ریاست محترم کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل عالیجناب آقای تورک،

معاونت محترم کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل سرکار عالی خانم ندا الناشف،

ما به عنوان سازمان های اتریشی-ایرانی متعهد به حقوق بشر، نگران سفر خانم ندا الناشف معاون کمیساریای عالی حقوق بشر به ایران بوده، زیرا امکان این را میدهیم که این سفر توسط رژیم ایران برای اهداف تبلیغاتی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

چندین گروه حقوق بشر در سراسر جهان قبلاً از OHCHR درخواست کرده بودند، تا این دیدار را تا تکمیل گزارش کمیته تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران (ماموریت کمیته حقیقت یاب ایران) در مارس 2024 به تعویق بیندازد.

با این حال، اگر این دیدار طبق برنامه ریزی در ابتدای فوریه انجام گردد، ما از OHCHR می خواهیم که از سفر به ایران برای ارسال سیگنالی آشکار از انتقاد به اعدام ها و سرکوب زنان توسط جمهوری اسلامی استفاده کند.

اعدام روزانه زندانیان توسط رژیم – تنها در سال 2023 بیش از 800 اعدام گزارش شده و در روزهای اخیر بار دیگر اعدام‌هایی با انگیزه سیاسی صورت گرفته است – بر نیاز فوری جمهوری اسلامی به پاسخگویی تاکید می‌کند.

از زمان تأسیس هیأت حقیقت یاب در ایران در سال 2022، رژیم از شکنجه جسمی و روانی زندانیان سیاسی برای اعتراف‌های اجباری و سپس محکومیت آنها به اعدام یا محکومیت‌های غیرقابل توجیه طولانی مدت در محاکمه‌های ناعادلانه و ناقض موازین قانون اساسی خود جمهوری اسلامی استفاده کرده است. از شما می خواهیم با سفر به ایران اشارات قابل ملاحظه ای از انتقاد به وضع موجود ارسال دارید.

  1. از جمهوری اسلامی قاطعانه بخواهید:
  • اجازه بازدید نهاد های مدنی مستقل از دولت از زندان ها بدون حضور نمایندگان رژیم یا زندانبانان برای اطمینان از دسترسی به زندانیان سیاسی.
  • امکان ملاقات نهاد های مستقل مدنی با زندانیان سیاسی محکوم به اعدام.
  • امکان ملاقات نهاد های مستقل مدنی با خانواده های زندانیان محکوم به اعدام.
  • تضمین مراقبت های پزشکی برای همه زندانیان در سرار کشور
  •  علناً اعلام کنید که خانم الناشف در سفر خود برای ابراز همبستگی با زنان ایرانی که از آپارتاید جنسیتی، آزار و اذیت رنج می برند، روسری بر سر نخواهد داشت.
  • علاوه بر این، از خانم الناشف می خواهیم در این دیدار برای صحبت شخصی با خانم نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل و خانم نسرین ستوده برنده جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در زندان استفاده کرده و با آنها ملاقات کنند.

این سفر قرار است نشانه ای آشکار از کمیسیون خقوق بشر سازمان ملل برای بیش از 83 میلیون ایرانی باشد که با آن این نهاد بین المللی و جامعه جهانی حمایت کامل خود را از شهروندان ایرانی برای تضمین حقوق بشر و اقذاماتی علیه مجازات اعدام، غلیه تبعیض و ظلم بر زنان و اقلیت های قومی و مذهبی در ایران  نشان می دهد. شکنجه، حبس انفرادی و بدرفتاری با زندانیان و تظاهرکنندگان را غیرقانونی امیکند.

ما امیدواریم که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل (OHCHR)گزارشی مفصل و در دسترس عموم در مورد این بازدید ارائه داده، جمهوری اسلامی را به خواسته های قانونی این نهاد بین المللی وادار ساخته و وضعیت حقوق بشر به طور پایدار در ایران بهبود یابد.

وین – ۲ فوریه ۲۰۲۴

پروفسور سیروس میرزایی
گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر

 دکتر بهروز بیات                       
جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ اتریش

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *