logo_Committee




هیمن مصطفایی در زندان سنندج اعدام شد
چهار شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱ ژوين ۲۰۲۳

himan_mustafaie.jpg
هیمن مصطفایی، زندانی اهل مریوان بامداد چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در زندان مرکزی سنندج اعدام شد.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، شب گذشته تا بامداد چهارشنبه خانواده این زندانی و شماری از فعالان مدنی در مقابل زندان مرکزی سنندج تجمع کرده و خواستار لغو اعدام او شدند اما دستگاه قضائی جمهوری اسلامی بی‌توجه به درخواست‌ها او را اعدام کرد.
نامه هفت زن زندانی سیاسی علیه اعدام و در حمایت از روایت‌گری: «موظفیم علیه زیستن زیر تهدید هولناک مرگ در تنهایی سلول‌های انفرادی، فریاد برآوریم»

هیمن مصطفایی روز گذشته، سه‌شنبه ۳۰ خرداد برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی سنندج منتقل شد و فعالان حقوق بشر نسبت به خطر مرگ او هشدار دادند.

پیش از این، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده بود که پس از اعتراضات زندانیان در مهرماه ۱۴۰۱ به دستور محمد جباری، دادستان سنندج پرونده شماری از زندانیان از جمله هیمن مصطفایی برای اجرای حکم اعدام به اجرای احکام ارسال شده بود.

هیمن مصطفایی ۹ مهر ۱۴۰۱ پس از اعتراضات گسترده زندانیان در زندان سنندج که با سرکوب شدید نیروهای گارد زندان مواجه شد به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده و پس از پنج ماه، با اعتصاب ۱۰ روزه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی سنندج بازگردانده شد. بازجویان امنیتی این زندانی را در زمان نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات به شدت شکنجه کردند. او از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نیز محروم مانده بود.

هیمن مصطفایی، متولد ۱۳۶۸ و ساکن شهر «کانی دینار» از توابع شهرستان مریوان است. او ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ به اتهام قتل یکی از اعضای سابق سپاه پاسداران به نام ابراهیم محمدی در مریوان بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد.

به‌گفته منابع نزدیک به خانواده این زندانی، او در دوران بازجویی تحت شکنجه‌های جسمی و روحی شدید قتل این عضو سپاه را برعهده گرفت و با تهدید و وعده بازجویان امنیتی حاضر شد سناریوی از قبل تهیه‌شده توسط بازجویان را بپذیرد.

در جریان این پرونده سه شهروند مریوانی دیگر به نام‌های بیان کاکه‌یی، هیوا دادآفرین و خلیل شیرزادی به اتهام مشارکت در این قتل بازداشت شدند. شبکه پرس تی‌وی، بخش برون مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۹ دی‌ماه سال ۱۳۹۲ با انتشار مستندی به نام «سوژه مشترک» اعترافات اجباری این چهار زندانی را منتشر کرد.

هیمن مصطفایی قبل از بازداشت مدتی عضو یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت ایران بوده، اما پس از مدت کوتاهی استعفا داده و با هماهنگی اداره اطلاعات به مریوان بازگشته بود.

هیمن مصطفایی ابتدا در دادگاه کیفری سنندج به اتهام «نگهداری اسلحه» به تحمل چهار سال حبس محکوم و از بابت اتهام «قتل عمد»، به قصاص محکوم شد. هر چند اداره اطلاعات و سپاه خواستار تأیید پرونده‌ای به اتهام «محاربه» علیه هیمن مصطفایی شده بودند، اما دیوان عالی کشور این اتهام را به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی رد کرده بود.



برگرفته از: رادیو زمانه

send page email page     print version print


                   


نظر شما؟

نام:

عنوان:

نظر:
codeimgکد را اينجا وارد کنيد:


جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران – اتریش
Human-rights-iran.org