اعدام یک زندانی سیاسی دهه شصت؛ شمار اعدام‌های امسال از مرز ۷۰۰ نفر گذشت

حکم اعدام یک زندانی سیاسی ۶۲ ساله به‌نام گداعلی صابر مطلق به همراه یک زن و یک مرد که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. شمار اعدام‌ها از ابتدای سال میلادی جاری به ۷۰۷ تن رسیده است. این آمار در هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اجرای احکام اعدام از آغاز جنگ غزه شتاب بیشتری گرفته ودر ۵۴ روز جنگ غزه دستکم ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران خواستار توجه جدی جهانی به موج اعدام‌های اخیر، از جمله اعدام زندانیان سیاسی، در ایران شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهای اروپایی باید سکوت خود را در قبال اعدام بی‌رویه‌‌ی بیش از سه نفر در روز توسط جمهوری‌اسلامی بشکنند. وضعیت بحرانی حقوق‌بشر و به‌ویژه اعدام در ایران نباید قربانی ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای شود. جمهوری اسلامی عدم واکنش جامعه‌جهانی به اعدام‌ها را چراغ سبزی برای اعدام‌های بیشتر تلقی می‌کند».

صبح روز شنبه ۴ آذر ماه، حکم اعدام یک زندانی سیاسی به‌نام گداعلی (هرمز) صابرمطلق در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. این زندانی که از زندانیان دهه ۶۰ خورشیدی بود، به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران و قتل یکی از مسئولان جمهوری اسلامی در تاریخ ۶ شهریور ماه ۱۳۶۰ بازداشت و پس از مدتی به‌دلیل فقدان مدارک آزاد شده بود. صابرمطلق که سال‌ها در خارج  زندگی می‌کرد پس از بازگشت به ایران در  سال ۱۳۹۹ مجددا به اتهام ارتکاب همین قتل بازداشت و به رغم فقدان مدارک این بار حکم اعدام برای او صادر شد.

مشخص نیست اتهامی که این زندانی بخاطر آن اعدام شد، قصاص نفس بوده و یا اعدام برای اتهام‌های دیگری مانند محاربه صادر شده بود. اعدام این زندانی سیاسی درحالی صورت گرفت که او همیشه هرگونه مشارکت و یا اطلاع از این قتل را انکار کرده بود.

به همراه این زندانی سیاسی، حکم یک زن و یک مرد که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند نیز به اجرا درآمد. هویت مرد اعدام شده محسن صداقت، ۴۵ ساله احراز شده است. هویت زنی که روز شنبه در زندان مرکزی رشت اعدام شد، تا کنون احراز نشده است.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام محسن صداقت به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «محسن صداقت چهار سال پیش به اتهام قتل یکی از بستگانش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود».

طی ماه‌های اخیر اعدام زندانیان در ایران شدت گرفته و از ابتدای شروع جنگ در غزه در تاریخ ۷ اکتبر، ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. همچنین شمار اعدام‌ها از ابتدای سال جاری میلادی به ۷۰۷ تن رسیده است.

از این میان ۳۹۰ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و ۲۳۸ نفر با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. دست‌کم یک کودک-مجرم و ۱۷ زن نیز در بین اعدام شدگان وجود دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *